Hari ni saya turun beraksi bersama 2 ahli baru berjinak2 dengan pancing ( Helley dan Jalleh ). Bertolak jam 7 pagi kami terus mencari umpan. Umpan pilihan adalah udang hidup, namun sedikit gangguan teknikal sebab tuan punya udang tiada di rumah, kena lah kami menunggu sehingga beliau sampai. Beberapa orang kaki pancing juga turut menunggu dan kami sempat bertanya beberapa port yang diaorg selalu pigi. Atas dari sana la kami bertiga memilih Karambunai sebagai lokasi memancing pada hari ini.

Udang idup 20sen seekor (RM6-30ekor)

Selesai membeli umpan kami bertiga terus bersarapan di kedai berdekatan. Takut nanti pengsan pula sebab tidak cukup tenaga, mana lah tau dapat naikan pari seberat 25 Kg (berangan ja tu). Dan last-last kami sampai di lokasi lebih kurang pukul 10 pagi. Padahal dekat saja tu karambunai dari rumah, kalau ikut kan dalam 10 minit pun boleh sampai sudah tu lokasi memancing, hairan-hairan...

Sampai sana kena bayar masuk rm10. Mau mancing ikut suka, di jeti atau sekitar2 lagoon tu pun inda apa. Last2 kami memilih untuk kekawasan dimana muara sungai mengkabung (walaupun muara tapi masih air masin). Pikir2 bagus kalau buat jalan pintas ja tadi tidak perlu masuk gate pembayaran sebab kami memancing pun bukan di kawasan lagoon.

Lokasi Pertama kami, sekitar Lagoon ( Banyak ikan-ikan kecil belanak, kirung-kirun dan macam2 lagi )

Baru mau pasang mata kail

Jalleh dan Helley

Helley bersama Joran baru

Lokasi kedua bersebelahan lagoon (kira muara sungai Mengkabung), kena pintas semak samun baru boleh sampai dengan cepat

Kontrol itu perut bah bos

Ingatkan pari, sekali tengok pelastik sampah..kurang asam betul

Kalau baru berjinak-jinak memancing mesti ikan pun suka makan umpan ooo.. Tengok saja Mr helley ni 4 ekor dia dapat, Jadi bagi yang baru memancing kamu inda akan menyesal kalau turun beraksi percaya laa..

Ini lah hasilnya, Ikan pasir, Kerapu, Kirung-kirung, Anduping ka apa tu kurang pasti.. aik, mana lagi satu ekor.. hilang sudah

Kami guna teknik bottom dan saya ada mencuba teknik casting, last2 sangkut 2 gewang.. Sayang betul saya gewang tu sudah lah mahal tapi mau buat macam mana kan, tu ranting lagi suka makan gewang dari tu ikan. Tapi tidak menyesal mana kerana mencuba sebab ada beberapa ekor ikan mengejar gewang menunjukan casting pun boleh diperaktikan di kawasan ini (Nampak gaya macam unga dan ikan merah). Dan percubaan di Jeti karambunai lagoon semasa mau balik, saya hampir mendaratkan ikan cuma ikan tidak lekat pada mata kail (Juga dipercayai ikan merah sebab nampak jelas ikan tu baham gewang cuma tak sangkut ja pada mulut dia).

Akhirnya kami memilih untuk balik pada jam 1 ptg dan yang penting kami tidak balik dengan tangan kosong (walaupun saya tidak dapat seekor pun). Helley berjaya menaikan 4 ekor ikan dan Jalleh berjaya menaikan seekor ikan. Bak kata si Jalleh macam perlawanan MU VS Liverpool (1 - 4). Next time saya teringin mengcasting lebih lama di Jeti karambunai ni..

2 Comments:

1. CathJ said...
    Ohh ini dekat karambunai kah... Mesti mau pi ni... next time kalau boleh taruh peta lagi hahahha.... bapa and my bro mesti happy ni ada tempat baru... hahaha
    edward said...
    Oi Hardy..rupa2nya ko pun kaki pancing rupanya. Aku mau join ko lah lain kali.