Mulanya nak mengikuti Trip memancing bersama En Fauzi ke laut menggunakan Kapal. Tapi terbatal niat tu sebab kena pergi airport untuk menghantar Mr Sidiq sekeluarga yang balik bercuti. Namun selepas dari airport saya terus turun beraksi walaupun seorang diri. Lokasi menjadi pilihan adalah sekitar perairan Navy, Sepanggar ( Dah di kategorikan laut walaupun dari tepi2 jalan saja ). Menurut cerita orang di kawasan sana, ikan yang pernah dinaikan dikawasan tersebut adalah spesis kerapu. Dan daripada tinjauan memang terdapat anak-anak ikan di tepi-tepi tembok pemecah ombak. Ada anak ikan mesti ada ibu ikan sebab di sana lah dia cari makan.




Kalau diikutkan perairan Navy ni panjang ( Macam teluk likas juga la ), tapi saya memilih port yang dekat dengan jambatan ni. Dan disini la lokasi dimana kerapu sebesar peha dinaikan.


Seluas luas mata memandang, di situ ada laut/sungai disitu la ada ikan. Saya berpegang pada kata-kata ini walaupun selalu balik dengan tangan kosong. Kawasan ni juga adalah berdekatan dengan Jeti Jabatan Laut, tapi tempat tu belum try lagi. Next time mungkin mencuba sekitar jeti tu mana la tau dapat kerapu sebesar peha.

Sebenarnya bukan port ini saja tempat saya beraksi pada hari tu, saya juga sempat mencuba nasib di sekitar pelabuhan sepanggar (bukan di pelabuhan laa, dekat2 kawasan port saja) namun kucewa sebab mungkin tiada nasib ataupun pemilihan lokasi yang salah. Akhirnya saya balik dengan tangan kosong setelah menghabiskan masa selama 4 jam. Namun ini bukannya pemutus semangat untuk terus beraksi, next time ada rezeki dapat juga tu.. Awas ko ikan-ikan di sepanggar, lain masa ko kena juga dengan saya.. Kalau ada rezeki orang bilang.

0 Comments:

Post a Comment




 

© 2009 Copyright Tuyanfc.blogspot.com Web Team All Rights Reserved | Web Versi 1.0 Design By HardLena.ORG | Best Viewed With IE v7 (1024 x 768)